Sok cikkben találkozhatunk azzal, hogy a bejelentővédelmi rendszer kötelező a legalább 50 főt foglalkoztató cégek számára. Azonban tapasztalataink alapján a cégvezetők számára ennek gyakorlati megvalósulása nem egyértelmű: kérdésként merül fel, hogy a cég meglévő rendszerébe hogyan lehetne könnyedén beilleszteni az új feladatokat, mit oldhat meg a belsős ügyvéd, és mikor van szükség külsős bejelentővédelmi ügyvéd segítségére.

Korábban már részletesen írtunk az új Panasztörvényről. Arra is kitértünk, hogy akár 200.000 ft-os bírságot jelenthet, ha valaki akadályozza, hátráltatja a panaszbejelentőket.

Most lássuk, melyek a leggyakoribb tévhitek az új Panasztörvénnyel kapcsolatban.

 

1.    „Van belsős ügyvédünk, aki eljár bejelentővédelmi ügyvédként.”

A Panasztörvény szerint a cég által foglalkoztatott ügyvéd nem láthatja el a bejelentővédelmi feladatokat. Ez kiterjed egyaránt a munkaviszonyra és a megbízási jogviszonyra is, 5 évre visszamenőleg.

Ez visszafelé is igaz: bejelentővédelmi ügyvédként eljáró ügyvéd nem bízható meg a cég egyéb jogi ügyeivel.

Erre a problémára két megoldás terjedt el a gyakorlatban:

1) Ha már van céges jogi ügyeket intéző ügyvédünk, megfelelő kiegészítés lehet egy külsős bejelentővédelmi ügyvéd – a mi ügyvédi irodánk is számos cégnek lát el így, külsősként bejelentővédelmi ügyvédi feladatokat.

2) Léteznek visszaélés-bejelentő rendszerek, melyek megkönnyítik a panaszok kezelését, miközben megfelelnek a jogszabályi előírásoknak. Egy ilyen platform használata esetén is érdemes a jogi dokumentumok átnézésére, validálására bejelentővédelmi ügyekben tapasztalt ügyvéd segítségét kérni. 

visszaélés-bejelentő rendszer

Your voice: egy megbízható visszaélés-bejelentő rendszer, amely ügyvédi irodánk közreműködésével készült.

2.    „Elég, ha a panaszok a céges e-mail címre érkeznek.”

Az e-mail cím egyfajta fekete dobozként működik: nem tudjuk, ki és mikor olvassa el a beérkezett panaszokat.

Tehát előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a munkavállaló megsejti, hogy közeleg az elbocsátása ideje, ezért küld előtte egy panaszt a céges e-mail címre, amelyre később a munkaügyi per során az elbocsátása okaként hivatkozik.

Fontos tudni, hogy a Panasztörvény védelmet ad a bejelentőnek: ilyenkor megfordul a bizonyítási teher, és a munkáltatónak szükséges bizonyítania, hogy nem a panaszbejelentésnek köszönhetően bocsátották el a kollégát.

A Your voice visszaélés-bejelentő szoftverrel ilyen helyzet nem fordulhat elő, hiszen a platform mindent naplóz: pontosan láthatjuk, hogy mikor érkezett be a panasz, ki nyitotta meg, és mikor kezdte el a feldolgozását.

3.    „Panaszbejelentést csak írásban tehetnek a bejelentők.”

Hogyan kell biztosítani a panasz bejelentését?

A Panasztörvény előírja, hogy a bejelentő szóban és írásban is megtehesse a panaszbejelentést.

Ha nem szeretnénk külön felvenni alkalmazottat erre a pozícióra – annak minden adó-és bérköltségével együtt –, akkor automata „call centerre” is bízhatjuk a panaszok szóbeli rögzítését, azonban létezik ennél egyszerűbb megoldás is.

A Your voice szoftverben a bejelentő korlátlan hosszúságú hanganyagot felvehet a telefonja vagy számítógépe mikrofonján keresztül. A szoftver másik oldalán pedig a Visegrad Legal tapasztalt, bejelentővédelmi ügyvédekből álló csapata feldolgozza a panaszt, így nincs szükség hotline fenntartására.

 

Ebben a 4 dologban segítheti az Ön cégét egy bejelentővédelmi ügyvéd

Munkajogi szabályzatok elkészítése, munkáltatói utasítások, belső vizsgálatok lefolytatása

Ügyvédi irodánk minden szükséges jogi dokumentumot elkészít, a meglévőket átvizsgálja ahhoz, hogy gördülékenyen megvalósuljon a cégre szabott bejelentővédelmi rendszer. A beérkezett panaszokat kivizsgáljuk.

Felbecsülhetetlen visszajelzések a cégük állapotáról

A bejelentővédelmi rendszer nem csupán egy „szükséges rossz”: cégvezetőként releváns visszajelzéseket kaphatunk arról, hogy milyen konfliktusok, feszültségek történnek a mindennapi munkavégzés során, amelyeknek akár a nagy fluktuációt is köszönhetjük. Ilyen visszajelzések gyakran azért maradnak el, mert a dolgozók félnek a megtorlástól, de egy jól működő és magas szintű adatbiztonsági követelményeknek megfelelő bejelentővédelmi rendszer esetén ettől nem kell tartaniuk.

Kevesebb adminisztráció

Egy jól felépített, a cég egyedi igényeire szabott bejelentővédelmi rendszer munkaórákat spórol meg a cégeknek, hatékonyabbá válik a munkavégzés.

Megbízható bejelentővédelmi rendszer

Amíg egy e-mail címet pofonegyszerű feltörni, a Your voice rendkívül biztonságos, amely elősegítheti a kollégák bizalmának kiépítését.

A platformot és a vele járó ügyvédi szolgáltatásunkat korábban már bemutattuk Svéd-Magyar Kereskedelmi Kamara rendezvényén, amelyen több cég is megosztotta a rendszerrel kapcsolatos tapasztalatait.

 

A Panasztörvény alkalmazására való felkészülést még most sem késő elkezdeni! Amennyiben egy új visszaélés-bejelentési rendszer felállításával, vagy bejelentővédelmi ügyvédi feladatok ellátásával kapcsolatosan merülne fel kérdésük, forduljon hozzánk bizalommal.