Hétmillió forintos bírságot kellett fizetnie egy gyógyszergyártó cégnek jogsértő reklám miatt. Az alábbiakban röviden beszámolunk a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntésének indokairól.

A GVH jogsértőnek ítélte a Bayer reklámját, amelyben a cég a Supradyn Kids multivitamin gyermekeknek szóló termékét hirdette. A Versenyhivatal a fent említett terméknek több reklámját is vizsgálta – SpongyaBobos kulaccsal kínáló televíziós reklámot, a Nők Lapja Gyerek magazinban megjelent újsághirdetést, valamint a terméket varázstörülközővel ajánló televíziós hirdetést. A több helyen megjelenő hirdetés is indokolja a bírság magas összegét.

De mit is kifogásolt pontosan a GVH a reklám(ok) kapcsán? A szabályozás alapján ugyanis tilos egy reklámban a gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvásárlására, illetve szüleik vagy más felnőtt meggyőzésére, hogy vegyék meg nekik a terméket. Ezzel szemben a gyártó a GVH álláspontja szerint jogsértő módon, közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat.

A hatóság a kereskedelmi gyakorlat megítélésekor több szempontot is figyelembe vett: a reklámot leadó csatornákat gyermekek is nézik; a hirdetésekben használt „keresd” kifejezés közvetlenül szólítja meg őket. Mindezek mellett a hirdetések dinamikus, a gyermekek érdeklődését felkeltő játékos képi világgal rendelkeztek, valamint a termékek összecsomagolása játékokkal is különösen vonzóvá teszi azokat a kiskorúak számára.

A vizsgálat a gyógyszercég három, gyermekek számára érdekes kiegészítővel (kulaccsal, varázstörölközővel és világító jojóval) összecsomagolt, multivitamint népszerűsítő reklámkampányára terjedt ki. A GVH azonban megszüntette a vizsgálatot a reklámokban használt, egyéb eszközök jelentős részénél a jogsértő közvetlen felszólítás bizonyíthatóságának hiányában – figyelemmel többek között az egyes reklámok megjelenési jellemzőire, tartalmára, illetve szövegezésére.

A GVH döntésében – összességében mintegy 30%-os – bírságcsökkentő tényezőként vette figyelembe, hogy a vállalkozás elismerte a jogsértést, továbbá szigorúbb ellenőrzés alá vonta reklámjait a versenyfelügyeleti eljárás hatására.