A vállalkozásoknak 2018. július 1-től minden olyan számláról külön tájékoztatást kell küldeniük az adóhatóság részére, amit belföldi adóalany felé állítottak ki és az áfája meghaladja a 100 ezer forintot.

Elektronikus formában kiállított számlák esetén ezt a tájékoztatást valós időben kötelesek a vállalkozók teljesíteni, tehát az elektronikus számlát kiállító programnak olyan online adatszolgáltató modullal kell rendelkeznie, ami lehetővé teszi az internetes kapcsolattal történő azonnali továbbítást az adóhatóság részére. A számlázóprogram alkalmazásával kibocsátott papíralapú számlák esetében az adatokat legkésőbb 24 órán belül kell eljuttatni a hatósághoz, míg a kézzel kiállított számlák esetén, ha az áfa összege 100 ezer és 500 ezer forint között van, akkor 5 naptári napon belül, ha meghaladja az 500 ezer forintot, akkor a teljesítést követő napon kell teljesíteni a NAV honlapján keresztül.

Az online adatszolgáltatás a tervek szerint teljesen automatikus lesz, így azzal sem a vállalkozásnak, sem a könyvelőnek nem lesz teendője, a számlázó program fogja kijelezni utólag, hogy mely számlákat kellett beküldenie a NAV-nak és azokat a NAV fogadta-e. Ugyanakkor az online számlabekötést regisztrálni kell előzetesen. Ezt vállalkozásonként csak egyszer kell elvégezni, és ez a vállalkozások többségénél valószínűleg a könyvelők feladata lesz. Emellett azonban a számlát ténylegesen kibocsátó személyek azonosítását is előírja a jogszabály, vagyis hacsak nem a könyvelő állítja ki a számlákat a cégben, akkor legalább két személynek kell elvégeznie a regisztrációt az ügyfélkapus adataival. Az erről szóló tájékoztató itt érhető el.